HRNÍČKOVÉ KOUZLO

02.01.2016 15:11

CHALUPA – 1  silné písmo je sbor

VYPRAVĚČKA

Bylo jedno malé království,

Kde nikdo neměl bohatství

A proto každý den,

Plnil se tu nejeden sen.

 

Bylo jedno malé království,

Kde nikdo neměl bohatství

A proto každý den,

Plnil se tu nejeden sen.

 

Bylo jedno malé království,

Kde nikdo neměl bohatství

A proto každý den,

Plnil se tu nejeden sen.

 

Žila tam hrnčířská rodinka,

Jejich dcera byla Aninka.

Za lesem na louce

V malé chaloupce.

 

Byla to rodina chudá,

Na svou dceru velmi hrdá.

Protože každičkým dnem,

Chodila za obchodem.

 

Chodila sama černým lesem,

Drala se houštím, vřesem,

Aby přinesla rodině chudé,

snad na daně jim zbude.

 

Bylo jedno malé království,

Kde nikdo neměl bohatství

A proto každý den,

plnil se tu nejeden sen.

 

Žila tam hrnčířská rodinka,

Jejich dcera byla Aninka.

Za lesem na louce

V malé chaloupce.

 

HRA NA SLEPOU BÁBU

 

SYN:                  

Slepá bábo, kam tě vedu?

 

SLEPÁ BÁBA: Do kouta.

 

VŠECHNY HRAJÍCÍ DĚTI:

Co v tom koutě vidíš? (děti stojí okolo Slepé báby)

 

SLEPÁ BÁBA: Kohouta.

 

VŠECHNY HRAJÍCÍ DĚTI:

V tom kohoutu zlatá niť, tak si mě slepá bábo chyť!

 

Mluvení:

MATKA: Děti, pojďte si vzít koláče, co jsem teď napekla.

OTEC: Děti, nekřičte!!!

 

CHALUPA - 2

 

MATKA: Běž Aničko na trh, běž.

Opatrná buď.

V lese bývá divá zvěř,

jen ji neprobuď!

 

OTEC: Vrať se brzy brzičko,

moje hodné zlatíčko

 

A: Maminko a tatínku,

Posečkejte chvilinku,

naplním si celý koš

A přinesu z trhu groš.

 

PÁSLA OVEČKY

MEZIHRA

 

1x Eliška, 1x Anička

Malované červené,

Pro lásku jak dělané.

pro štěstí dám zelené,

modré schovám pro hodné.

 

A:

S kytičkou pro babičky        Maminko tatínku

Hnědé zase pro strýčky.       počkejte chvilinku

Pro dětičky sluníčko,           naplní si svůj koš

Už mám plno, matičko.        a přinese z trhu groš

 

Mluvení:

MATKA: Aničko, buď na sebe opatrná

OTEC: A večer se nikde nezdržuj

A: Nebojte se o mě. NŮŠE NA ZÁDA Ale už musím jít, abych to vše stihla.

MATKA, OTEC, A -  sbohem

 

A: Kam beruško poletíš?

     Do nebíčka nebo do peklíčka?

Houby – Baf……Tanec stromů a houbiček

TRŽIŠTĚ

2x

Groše, groše, groše,

Aby bylo na galoše.

Grošík sem a grošík tam.

Co já s nima udělám?

 

RYBÁŘI:    Ryby, ryby, rybičky, kupte si je lidičky

                 Ryby, ryby, rybičky, kupte si je hned.

 

SELKA:      Naše dobrá vajíčka, co teď snesla slepička.
                 Ještě k tomu trochu mlíčka, aby byla zdravá líčka.

 

DĚVČE:    Kupte si 2 jablíčka, pochutná si babička,

                Kupte i pár hruštiček, pochutná si dědeček.

2x

Groše, groše, groše,

Aby bylo na galoše.

Grošík sem a grošík tam.

Co já s nima udělám?

 

ŘEZNÍCI: Maso, maso, masíčko, Ještě nějaké přáníčko?

               Jitrniček dáme pět a bude hned na oběd.

 

PEKAŘKY: Křupavoučké rohlíčky, mají rády holčičky

                  A čerstvoučký chlebíček, bude jíst i hošíček.

 

2x

Groše, groše, groše,

Aby bylo na galoše.

Grošík sem a grošík tam.

Co já s nima udělám?

 

A:         Kupte si můj hrníček, na několik kafíček

            Kupte si malý talíř, vymaloval ho malíř.

 

Musím tu ještě býti,

za hrnky groše míti.

Prodat, co jsem přinesla,

a domů nic nenesla.

 

LES

Anička k domovu pospíchá,

Vidí, jak se stmívat začíná.

Vchází do lesa černého,

nečeká ji nic dobrého.

 

Mezihra – zvuky zvířat, prasknutí v roští…

 

Zahlédne z hustého houští,

Jak se za ní něco pouští.

Velké oči, čumák dlouhý,

staré zuby, samé šmouhy. AÚ - VYTÍ

 

A: VLK – výkřik

Vlk to je, Anička si běduje.

Běží s prázdnou nůší lesem,

zastaví ji mladík s mečem.

 

J: Počkej, zastav se děvče

Co tu děláš dívko překrásná?

Tudy vede cesta nejasná.

Kam namířeno máš?

A proč tak pospícháš?

 

A:     Honí mě, honí mě vlk,

bojím se, moc se bojím

Vím, že v tom boji proti němu
neobstojím.

 

J:Neboj se vlka, já tě ochráním,

Nedovolí si, myslím na tě,

Oženu se mečem v stráni,

poženu ho v této velké tmě.

JIŘÍK ZAŽENE VLKA

 

CHALUPA 3

 

Rodiče už venku čekají,

Ponětí o dceři nemají.

tiše sedí, mlčí,

Když uslyší vytí vlčí. AÚ

 

VYPRAVĚČKA

Vyběhli, zírají s úžasem,

Ančí září oči velikým jasem.

V dálce z neznáma
mizí postava.

 

A: Rodiče moji

MATKA: Co se ti stalo holčičko naše?

A: Na trhu jsem zas byla,

tak jako každičký den,

Ale cesta zpět byla

jako moc ošklivý sen.

 

Vlka jsem teď potkala

A před ním utíkala

Zachránil mě pan Jiří

Ani nevím, kam míří.

 

Došel se mnou k chalupě

říkal, já najdu si tě.

A já cítila srdcem,

Že teď šťastná jsem.

 

VYPRAVĚČKA

Pak šel den za dnem,

uběhl tak dlouhý čas

Anička Jiříka vyhlížela,

zda neuvidí ho zas.

 

DĚTI SE ROZPOČÍTÁVAJÍ, HRA NA BABU:

Stojí vrba u potoka,
jmenuje se klíč,
na koho to slovo padne,
ten musí jít pryč!

 

VŠICHNI: Sbohem

 

TRŽIŠTĚ 2

1x cikánské děvče, 1x sbor

Groše, groše, groše,

Aby bylo na galoše.

Grošík sem, grošík tam.

Co já s nima udělám?

 

DĚVČE :    Kupte si 2 jablíčka, pochutná si babička,

                 kupte i pár hruštiček, pochutná si dědeček.

současně

2 RYBÁŘI :Ryby, ryby, rybičky, kupte si je lidičky.

                      Ryby, ryby, rybičky, kupte si je hned.

2 PEKAŘKY: Křupavoučké rohlíčky, mají rády holčičky.

                    A čerstvoučký chlebíček, bude jíst i hošíček.

 

SELKA:     Naše dobrá vajíčka, co teď snesla slepička.
                Ještě k tomu trochu mlíčka, aby byla zdravá líčka.

 

SBOR 2x:         Groše, groše, groše,

aby bylo na galoše.

Grošík sem a grošík tam.

Co já s nima udělám?

 

ŘEZNÍK A ŘEZNICE:     

Maso, maso, masíčko, ještě nějaké přáníčko?

                       Jitrniček dáme pět a bude hned na oběd.

 

A:       Kupte si můj hrníček, na několik kafíček

           Kupte si malý talíř, vymaloval ho malíř.

 

B.K.:  Koho hledáš Aničko?

A:      Nikoho, nikoho babičko

B.K.:   Moc se mi nezdáš, někoho hledáš.

            Pořád se rozhlížíš, někoho vyhlížíš.

            Moc se mi nezdáš, někoho hledáš.

            Nemáš chvíli stání, ty máš tajné přání?

 

Princ, princ jede...všichni

Jiřík se vrací z daleké země…TOMÁŠEK

 

Anička je celá zvědavá

A: Jak takový princ vypadá?

Z dálky jí připadá postava povědomá,

Asi něco tuší,

Srdíčko jí silně buší.

 

A:    Jiříku, Jiříku, posečkej chvilinku.

        Princ za hlasem hned se ohlíží,

       Aničku však v davu přehlíží.

A:   Jiříku, Jiříku

 

J: Jako bych slyšel její hlas

To vítr oklamal nás…

Jako by slyšel její hlas

To vítr oklamal nás

 

B.K.: Někoho hledá  mě to spát nedá

         Koho princi hledáš,

         V oblacích létáš?

J: Babičko, bolí mě moc srdíčko.

Hledám Aničku roztomilou.

Nevím, zda najdu ji,

Vím jen, že ji miluji.

potkal jsem ji tenkrát v lese,

Jak svou nůši s hrníčky nese.

 

B.K.:

Říkáš hrníčky? Asi vím, kdo tvá milá je.

Pojď se mnou princátko, budeme tam za krátko.

 

TRŽNICE ZÁVĚR

2x

Groše, groše, groše,

Aby bylo na galoše.

Grošík sem, grošík tam.

Co já s nima udělám?

 

J:  Aničko,

moc se mi po tobě stýskalo.

Já myslel jen na tebe

A přál si tě míti u sebe.

 

A:    Já na tebe myslela každou chviličku

        A ukápla jsem i slzičku.

 

Mezihra

 

VYPRAVĚČKA:

Každý den za ní princ chodil,

Aby ji domů doprovodil

Každý den nosil jí květinu

Myslel na ni každou vteřinu.

 

Výkřiky z tržiště přes sebe, VŠICHNI KŘIČÍ SVŮJ TEXT – a celé tržiště najednou oněmí

 

J:    Vem si mě Aničko za muže,

nebude ti potřeba nůše,

Už nebudeš muset pracovat,

Já budu tě navždy milovat.

Už nebude muset pracovat,

on bude ji navždy milovat

 

A:   Vezmu si tě Jiříku, slibuji,

       I já tě moc miluji.

      Stanu se tvojí ženou,

       s láskou věrnou.

 

Najednou:

J: Stane se mojí ženou,

s láskou věrnou

A: Stanu se tvojí ženou,

S láskou věrnou

Bude to krásný pár, co bude tu vládnout dál.

 

ZÁVĚR

 

Bylo jedno malé království,

Kde nikdo neměl bohatství

A proto každý den,

Splnil se tu nejeden sen.

MEZIHRA

Žila tam hrnčířská rodinka,

Jejich dcera byla Aninka.

Za lesem na louce

V malé chaloupce.

 

Sluníčko na oblohu leze,

Princ na koni nevěstu veze

jede na bílém koni,

On postará se o ni.

 

Svatební hosté se sbíhají,

Žádného daru nemají.

Bude to dobrý pár,

Který bude vládnout dál.

 

Bylo jedno malé království,

Kde nikdo neměl bohatství

A právě v dnešní den,

Splnil se nám náš velký sen.

 

Bylo jedno malé království,

Kde nikdo neměl bohatství

A proto každý den,

Splnil se tu nejeden sen.